پایمرد ، خواهنده را همچون پر است . [نهج البلاغه]
گلستان عشق(سیاسی.اعتقادی)
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» واقعیت های موجود ایران و منطقه

1.      واقعیت های موجود ایران و منطقه

1- ایران و امریکا در منطقه هیچ نقطه مشترکی ندارند زیرا : 

ü     امریکا دنبال تجزیه عراق و ما دنبال یکپارچگی عراق هستیم. امریکا می خواهد یک حکومت سکولار در عراق حاکم باشد و ما می خواهیم حکومتی ایدئولوژیک و مدافع اکثریت شیعه 

ü     امریکا دنبال حذف حکومت بشار اسد جهت قطع پل ارتباطی بین ایران و حزب الله و برداشتن تهدید از بالای سر رژیم اشغالگر قدس است در صورتیکه سیاست بازدارندگی جمهوری اسلامی مهار اسرائیل در مرزهای خود به کمک حزب الله و حماس می باشد 

ü     ایران دنبال نابود کردن داعش و جریان تکفیری است  و امریکا از داعش و جریان تکفیری برای مهار رژیم بشار اسد و تجزیه عراق بهره برداری می کند. تضعیف داعش در عراق و سوریه یعنی تقویت حکومت بشار و حاکمیت دولت قانونی عراق در صورتیکه امریکا با هر دوی آن مخالف است. 

ü     از دید امریکائیها حزب الله و حماس تروریست و اسرائیل یک حکومت قانونی است. از دید ما اسرائیل یک حکومت غیر مشروع و حامی تروریست و حزب الله و حماس جنبش­های مردمی هستند که با حکومت غاصب اسرائیل می جنگند. 

ü     امریکا دنبال تغیر رفتار جمهوری اسلامی و مهار ایران در مرزهای جغرافیایی خود است و ایران دنبال صدور انقلاب و ایجاد محور مقاومت در مقابل زیاده خواهیهای امریکاست.

*17- پایگاه خبری المانتیو تور 20/4/94 :

برخی دولتمردان ایران ( نهاوندیان و زنگنه ) بر این ایده پافشاری می کنند که تهران پس از توافق هسته ای ، به جای تقابل با غرب در منطقه ، بایستی به عادی سازی و بهبود روابط خود با آمریکا اهتمام ورزد.

دیدگاه مزبور بر این پیش فرض القائی استوار است که :

روابط فزاینده با غرب -  به ویژه آمریکا -  به قدرت ایران در منطقه می افزاید (!)

*18- ایران درحال گذار است و سیاست های ایران در منطقه مهم و مؤثر است.

ماباید بدانیم که سیاست ما درقبال ایران چه نقشی در این برهه بازی می کند.

2-حمایت ایران از متحدین منطقه ای مانعی برای حضور امریکا و رژیم اشغالگر قدس در جوار مرز ماست.

3-وقتی گروههای تروریستی در عراق و افغانستان و سوریه زمین گیر شوند سراغ مرزهای ما نخواهند آمد. *19

4- عاملی که ایران را تبدیل به یک قدرت منطقه ای کرده است حمایت جمهوری اسلامی از تشکیل یک محور مقاومت در مقابل سیاستهای امریکا در منطقه است.امریکا می خواهد این محور مقاومت نباشد. *20

5- امریکا در منطقه با حمایت از دولتهای استبدادی و گروههای تروریستی دنبال فرو پاشی محور مقاومت، تجزیه کشورهای اسلامی، برداشتن عامل تهدید از بالای سر اسرائیل و انتقال ناامنی ها و تهدیدات به مرزها و داخل خاک جمهوری اسلامی است.استراتژی تعامل با امریکا و عادی سازی رابطه با امریکا یا تعمیم فرمول مذاکره با امریکا در بحث هسته ای به تنازعات منطقه در جایی که امریکا دست از سیاستهای استکباری و حمایت از رژیم اشغالگر قدس و دول مرتجع منطقه برنداشته هیچ پیامدی جز تبدیل ایران از یک بازیگر فعال به یک بازیگر منفعل و آوردن تهدیدات به مرزهای جغرافیایی ایران و محصور کردن ایران در مرزهای جغرافیایی در پی نخواهد داشت.

6- آنچه باعث تن دادن امریکائیها و 1+5 به مذاکره و امتیاز به ایران شد عوامل زیر بود :

· نقاط قوت جمهوری اسلامی ( ادامه غنی سازی در رسیدن به قدرت هسته ای علیرغم قطعنامه­ های شورای امنیت و تحریمها و تهدیدات نظامی ) ، مقاومت جمهوری اسلامی در مقابل خط تهدید و تحریم بود.

· قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران که سیاستهای امریکا در منطقه را به چالش کشید ، امنیت رژیم اشغالگر قدس را مخدوش نمود و با سیاست بازدارندگی خود مانع هر نوع تهدید نظامی امریکا و رژیم اشغالگر قدس علیه ایران شد.

7- وجود یک جریان متمایل به غرب در ایران که در صورت غفلت می­تواند زمینه اجتماعی داشته باشد و در دولت و بعضی عناصر سطح بالای کشور جای پا دارد و معتقد است راه پیشرفت کشور در گرو عادی سازی و رابطه با امریکا و سیاست تنش زدایی با غرب (بخوانید قبول نظم آمریکایی) است. *21

--------------------------------------------------------------

*19- خبرگزاری روسی اسپوتینک :

قطعأ اگر ایران این مزدوران را در خاک سوریه و عراق و افغانستان ، زمین گیر نکند ، مجبور خواهد بود در خاک خود با آن ها بجنگد.پس حمایت ایران از مردم سوریه و عراق و لبنان و افغانستان ، نه فقط به دلیل بندهای قیدشده در قانون اساسی ، بلکه بالاتر از آن ، به دلیل تأمین امنیت ملی و سرزمینی این کشور است.

*20- کارشناس مسائل ایران در اندیشکده رند :

سقوط رژیم اسد نه تنها بر توانائی تهران در اعمال نفوذ بر دنیای عرب تأثیر می گذارد ، بلکه موجب کاهش توانائی آن برای برای حفظ نظامی حزب الله می شود.ازبین رفتن  مسیر سوریه به لبنان می تواند مانع از تجهیز دوباره حزب الله توسط ایران در جنگ های آتی با اسرائیل شود.

*21- پایگاه خبری المانتیو تور 20/4/94 :

برخی دولتمردان ایران ( نهاوندیان و زنگنه ) بر این ایده پافشاری می کنند که تهران پس از توافق هسته ای ، به جای تقابل با غرب در منطقه ، بایستی به عادی سازی و بهبود روابط خود با آمریکا اهتمام ورزد.

دیدگاه مزبور بر این پیش فرض القائی استوار است که :روابط فزاینده با غرب -  به ویژه آمریکا -  به قدرت ایران در منطقه می افزاید (!)

 

 

9-       بازخوانی راهبرد جدید آمریکا (و جریان غربگرای همسو) در ایران

1/9- رویکرد" فشار- تحریم- تهدید معتبر نظامی" و سناریو انقلاب مخملی پس از فتنه 88 در ایران با شکست مواجه شد و باعث تضعیف نیروهای غربگرا، فزاینده شدن خشم و نفرت عمومی نسبت به آمریکا و فتنه گران غرب باور شد.

2/9- با نگاهی به طرحهای آمریکا بعد از فتنه 88 شاید نزدیکترین طرح به راهبرد جاری آمریکاییها طرح توسعه سابان « کدام مسیر به سمت ایران» باشد. به نظر می رسد آمریکا پس از سال 88 طرح بلند مدتی (10-15) ساله برای ایران در نظر گرفته است که کلیات آن " مهار- تغییر رفتار- تغییر ساختار" نظام جمهوری اسلامی باشد- "این طرح بر نفوذ و بازگشت آمریکا به ایران" متکی است و 5 مرحله دارد.

1-2-9- تغییر نگرش مردم ایران و به قدرت رساندن غربگراها (با اهرم تحریم و مذاکره)

2-2-9- رسمی نمودن مذاکرات با ایران (تبدیل مسیر 2 دیپلماسی به خط رسمی)

3-2-9- بر حذر داشتن ایران از طریق اقناع (اشتباه محاسباتی)

4-2-9- تعامل با ایران از طریق وسوسه کردن ایران

5-2-9- تعیین نقش و سهم ایران در نظم منطقه

3/9- مرحله 1 و 2 طرح فوق را غربیها با دنبال کردن سیاست تحریم، تضعیف اقتصاد ملی، شرطی کردن افکار عمومی نسبت به تحریم- شعار متفاوت غرب گرایان در انتخابات (که منجر به برگشت غرب گرایان به قدرت شد) طی کردند- با روی کار آمدن غربگرایان عملاً آنها مذاکرات مستقیم با آمریکا را تبدیل به دیپلماسی رسمی نمودند.

4/9- مرحله سوم (برحذر داشتن از طریق اقناع) این مرحله با تعبیه مکانیزم خاص در برجام و قطعنامه 2231 این امکان را برای غربیها فراهم می نماید که ایران را برای در امان ماندن از مجازات ها (برگشت پذیری تحریم ها) و بهره مندی از مشوق ها (تعلیق تحریمها) در مسیر ریل گذاری شده توسط آمریکا قرار دهند و این به معنی حرکت از سیاست مهار به سیاست تغییر رفتار می باشد.

 پیامدهای کلیدی قطعنامه 2231 (که علیرغم تخفظ جمهوری اسلامی نسبت به آن به دلیل استفاده غرب از مکانیسم ماشه در صورت شرطی شدن جامعه نسبت به تحریم و فضاسازی غربگراها مجبور به اجرا هستیم) عبارت است از:

1-4-9- محدودیتهای برنامه موشکی برای مقابله با برتری ایران در منطقه

2-4-9- تحریم تسلیحاتی برای منتفی ساختن حمایت ایران از حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین

3-4-9- بازرسی و کنترل های بی سابقه و محدودیت های زمانی آشکار و پنهان برای عقب نگه داشتن و منسوخ نمودن برنامه هسته ای ایران

4-4-9- مکانیزم ماشه برای برگشت پذیری تحریم ها برای کنترل رفتار منطقه ای ایران *22

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

22. در گزارش مرکز خاورمیانه ای  سابان که در 160صفحه قبل از انتخابات سال 88 تحت عنوان کدام مسیر بسوی ایران منتشر  شد مسیر ریل گذاری   شده برای تحذیر و اقناع ایران به صورت زیر تعیین شده است:

- آمریکا تحت هیچ شرایطی نباید بپذیرد که ایران کشور برتر منطقه است

- برنامه هسته ای ایران منتفی شود

- حمایت از حزب الله و حماس منتفی شود

-   تغییر وضع موجود منطقه از سوی ایران کنار گذاشته شود

5/9- مرحله چهارم که وسوسه کردن ایران به تعامل با آمریکا  است نیز شروع تغییر رفتار ایران در چارچوب سیاستهای آمریکا را به دنبال دارد- آمریکائیها دنبال آن هستند که تغییرات زیر از طریق جریان های غرب گرا در ایران اتفاق بیفتد.*23

1-5-9- تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (نسبت به منطقه و آمریکا و غرب از طریق تعمیم فرمول مذاکرات مستقیم با آمریکا به سایر مسائل منطقه- حذف حرکت انقلابی)

2-5-9- تغییر در معادلات و آرایش سیاسی در ایران (که بخشی از آن در انتخابات92 انجام شد بخش دوم با تغییر وسیع مدیران پس از انتخابات 92 تحقق پیدا کرد- بخش های بعدی باید در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان تحقق پیدا کند)

3-5-9- تغییر در وضعیت فرهنگی اجتماعی در ایران (که با فعالیت تلفن های هوشمند افزایش پهنای باند اینترنت و تلفن همراه - سیاستهای تسامح و تساهل دولت و وزرات ارشاد و وزارت مخابرات و فعال شدن جریانهای فرهنگی وابسته به غرب در حال تحقق است)

4-5-9- تغییر در مناسبات اقتصاد ایران و آمریکا (با فعال شدن شرکتهای تجاری آمریکا در ایران)

6/9- مرحله پنجم:تعیین نقش  و سهم برای ایران از سوی آمریکا

- آمریکاییها قبلاً حاضر نبودند ایران در مذاکرات صلح سوریه شرکت کند الان اصرار دارند که با وزیر خارجه ایران در موضوع سوریه و یمن و عراق مذاکره کنند

- از سوی دیگر بعضی دولتمردان معتقدند  ما در قضیه مقابله با تروریست- امنیت منطقه مقابله با افراطی گری با آمریکاییها همسو هستیم و می توانیم در یک بازی برد برد در رابطه با این مسائل با امریکا مذاکره و توافق کنیم

    7/9- به اعتقاد آمریکایی ها، پس از انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری،  نوعی فشار اجتماعی و جابه جایی ادراکی برای تغییر در رفتار جمهوری اسلامی به وجود آمده که دولت جدید به عنوان نماد تغییر این خواست عمومی و در همگرایی با غرب، راه حل مسئله اقتصاد را پیشبرد مسائل بین الملل و مذاکره با آمریکا می داند. به باور آنان این فرآیند باید در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تکمیل شده و تداوم یابد، به نحوی که مجلسی غیر انقلابی روی کار آمده تا ضمن حفظ ساختار حقوقی، عناصر همگرای با غرب در آن بیشتر شود. *24

 

--------------------------------------------------------------------------------

23. در گزارش مرکز خاورمیانه ای   سابان با صراحت هدف از این مرحله این گونه بیان می گردد «تغییر رفتار ایران از طریق تعامل و تشویق» -در ادامه گزارش مرکز سابان پیرامون تعامل تأکید می شود «این رویکرد موفقیت گسترده ای در دراز مدت دارد و تغییر حکومت را بدنبال دارد»- اوباما با صراحت پس از برجام گفت: «امید من این است که بر اساس این توافق همکاریهای بیشتری با ایران داشته باشیم، برای اینکه آنها رفتارشان را تصحیح کنند»

24. جان کری: در صورت عدم پذیرش این توافق در آمریکا یا در هر شرایطی که آمریکا این توافق را برهم بزند، تبعات آن در ایران غیرقابل پیش بینی است در صورت لغو از سوی آمریکا  -حسن روحانی و جواد ظریف-  به دردسر خواهند افتاد اگر به توافق هسته ای پشت کنیم یک پیام بزرگ برای افراطی ها خواهیم فرستاد و معلوم نیست در انتخابات بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد

 

اشتیاق زایدالوصف  بریدگان  از مکتب امام(ره) و اصول و ارزشهای انقلاب برای تعامل هر چه سریعتر با آمریکا نشاندهنده عمق نفوذ آمریکا دردستگاههای تصمیم ساز و تصمیم گیری کشور است. *25

8/9- غرب به دنبال آن است تا با تشنه نگه داشتن جامعه برای رسیدن به گشایش اقتصادی در معیشت مردم، اینگونه القا کند که برای رسیدن به وضع مطلوب تر به لحاظ اقتصادی، بایستی جریان همسو با دولت فعلی و متمایل به غرب همچنان در مصدر امور باشد و در انتخابات مجلس بعدی نیز اکثریت را به دست آورد.

آنان به دنبال آنند که با نغییر نگاه مردم نسبت به نیروهای انقلابی و ارزشی تضعیف جریان اصیل انقلاب را دستور کار خود قرار دهند و درصدد تقویت جبهه خواهان تغییر و همراه غرب هستند.

9/9- بر این اساس برآورد می گردد که به دلیل اهمیت ویژه ترکیب مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شاهد عملیات سنگین جبهه استکبار در ماه های پیش رو و تا مقطع انتخابات در حوزه های ماهواره، اینترنت، فضای مجازی، حرکت های مدنی و ... باشیم.

10/9- انسجام جبهه مخالفین نظام و تلاش برای تصرف بخشی از حاکمیت، جهت هموار کردن آرزوهای استکبار و مخالفین انقلاب اسلامی با تغییر محاسبات مسئولین و حمایت های دروغین از دولت جدید و همراه کردن افکار عمومی و ساماندهی مجدد سازمان رای (با بیشترین استفاده از شبکه­های اجتماعی) و تلاش برای پیروزی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی، و نیز برنامه ریزی به منظور محدود سازی و منزوی نمودن ولایت فقیه و تفرق عناصر متعهد به نظام در دستور کار جدی جزء اهداف مرحله­ای و مشترک جبهه معارض انقلاب اسلامی است.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » امیر حسین ممشلی ( یکشنبه 96/9/19 :: ساعت 3:39 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

راهبردهای مقابله با نفوذ از منظر مقام معظم رهبری
واقعیت‎های جامعه ایران بر اساس نظر سنجی‎ها
واقعیت های موجود ایران و منطقه
پسا توافق
اهداف جمهوری اسلامی در منطقه
[عناوین آرشیوشده]